Karta podarunkowa

Bieg to specyficzna dyscyplina sportowa. Jest aktywnością, gdzie dochodzi do naprzemiennego prostowania i zginania kolan , powtarzanego wielokrotnie, często przez kilka godzin bez krótkiej przerwy. Ruchy te występują kolejno po sobie.

U osób biegających by doszło do urazu/kontuzji/przeciążenia oprócz długotrwałego, naprzemiennego

ruchu zgięcia i wyprostu kolana, maja wpływ dodatkowe czynniki, jak błędy w technice biegowej, m.in. złe ustawianie kolana w chwili kontaktu stopy z podłożem, stawianie stopy od piet. Poza błędami w technice istotnym elementem są dysproporcje siły mięśniowej.

DO NAJCZĘSTSZYCH KONTUZJI BIEGACZY ZALICZAMY

 USZKODZENIE OBRĄBKA STAWU BIODROWEGO     

Obrąbek stawowy  pełni funkcje scalającą, na zasadzie uszczelki, dzięki czemu staw biodrowy jest bardziej zwarty. Ponadto wspomaga lepsze rozprowadzenie płynu stawowego, a tym samym odżywienie powierzchni chrzestnej. Głównym objawem uszkodzenia obrąbka w wyniku niewielkiego urazu (skręcenie, poślizgnięcie się) czy zaburzeń anatomicznych  (konflikt udowo –panewkowy) jest ból w pachwinie, który nasila się przy dłuższym chodzeniu, siedzeniu czy staniu.  Rzadko ból z  okolicy biodra przenosi się do pośladka. Taki ból może mieć charakter rozlany, tępy, jak i gwałtowne chwilowe zablokowanie ruchu w stawie.  Mogą pojawić się objawy przeskakiwania i klikania biodra oraz zanik mięśnia pośladkowego i mięśni ud.

Przy takim urazie zalecane jest leczenie zachowawcze w postaci terapii manualnej  w celu m.in. centrowania głowy kości udowej w panewce, rozluźniania tkanek miękkich  oraz  czynnościowej stabilizacji stawu poprzez ćwiczenia krótkich rotatorów), ćwiczeń aktywujących do wyrównania dysbalansu mięśniowego  miedzy przednią (bardziej  napięta), a tylną częścią ciała oraz elementy rozciągające  zginacze bioder i mięśni położonych z przodu ciała. Wspomagający w procesie rehabilitacyjnym może być Kinesiology Taping.

ZESPÓŁ TARCIA PASMA BIODROWO – PISZCZELOWEGO (ITBS)

Jest to  jedna z najczęstszych dolegliwości kończyn dolnych u sportowców, szczególnie u biegaczy długodystansowych  zawodowych jak i amatorów. Jeśli odczuwasz dolegliwość po bocznej stronie kolana (nadkłykieć boczny kości udowej) lub w okolicy poniżej tego miejsca to nie musi być tzw. „ kolano biegacza”, a ITBS.  Ból  może być kłujący lub piekący. Podczas biegu wielokrotnie napina i rozluźnia się pasmo biodrowo – piszczelowe, dlatego ta kontuzja często występuje u biegaczy. Rozpatrując biomechanikę pasma biodrowo – piszczelowego stwierdzono, że do jego największego napięcia dochodzi w chwili kiedy staw kolanowy jest w zakresie 20 -30 stopni zgięcia. Mimo, że wpływ techniki biegowej na ITBS nie jest do końca wyjaśniony, to prawdopodobnie indywidualne różnice w zakresie ruchu stawu kolanowego w czasie biegu mają znaczenie na częstsze pojawianie się tego urazu. U pacjentów z ta dolegliwością dostrzegamy wzmożone napięcie mięśni bocznych i przednich uda, słabsze napięcie mięśni pośladkowych oraz asymetria w ruchach miednicy.

W czasie leczenia  należy ocenić zaburzenia biomechaniczne , napięcia w obrębie tkanek. Następnie należy nastawić pozytywnie pacjenta by zaangażował się w proces  leczniczy ponieważ nie jest to proces prosty, często dolegliwości znikają na pewien czas i pojawiają się ponownie.  Proces rehabilitacji obejmuje różnorodne techniki , jak terapie manualna w celu rozluźnienia okolic napiętego pasma, trening stabilizujący kręgosłup i miednice oraz trening mięśni pośladkowych. Zespół ten poza biegaczami występuje m.in. w grach zespołowych, kolarstwie, wszędzie tam gdzie występują szybkie, naprzemienne ruchy zgięcia i wyprostu stawu kolanowego.

KOLANO BIEGACZA     

Termin ten określa dolegliwości bólowe pochodzące ze stawu rzepkowo- udowego i błony maziowej. Elementy te należą do przedniego przedziału stawu kolanowego. Najczęstszym czynnikiem uszkadzającym powyższe elementy kolana jest błędna technika biegu szczególnie dotycząca ułożenia kolana w chwili kontaktu stopy z podłożem. U jednych ucieka kolano do środka od linii środkowej ciała, inni ustawiają w nadmiernym wyproście co pogarsza amortyzacje wstrząsu. Duży wpływ na to ma bieg z tzw. piety , co przyczynia się do zwiększenia sił działających na staw kolanowy, szczególnie staw rzepkowo-udowy. Dysbalans mięśniowy kończyny dolnej także przyczynia się do powstawania kontuzji tzw. „kolano biegacza”.  Mięśnie kulszowo – goleniowe i naprężacz powięzi szerokiej jest bardziej napięty, niż słabsze mięśnie czworogłowe.  Duże znaczenie w czasie biegu dla prawidłowego ustawienia kolana w fazie kontaktu stopy z podłożem  maja mięśnie odwodziciele uda, które dodatkowo stabilizują miednice.

Przy takiej dolegliwości zalecana jest fizykoterapia  w celu działania  przeciwzapalnego, terapia manualna, ćwiczenia mające na celu prawidłowa korekcje  pozycji rzepki i innych elementów narządu ruchu, Kinesiology Taping jako element wspomagający rehabilitację.

USZKODZENIE ZGINACZY KOLANA

Ból pojawia się z tyłu uda. Obejmuje on mięśnie kulszowo – goleniowe (mięśnie tylne uda, jak: mm. dwugłowy uda, mm. półbłoniasty, mm. półścięgnisty), które odpowiadają z stabilizację stawu kolanowego i biodrowego w czasie biegu. Często uszkodzeniu ulegają mięśnie silniejsze, słabiej rozciągnięte. Dodatkowo zbyt słaba i krótka rozgrzewka przed intensywnym biegiem sprzyja tej kontuzji. Ponadto nieprawidłowa technika biegu (długość kroku oraz zła postawa), dysbalans mięśniowy, słabe rozciągnięcie przyczyniają się do uszkodzenie zginaczy stawu kolanowego.

Leczenie w stanie ostrym nakazuje zaprzestanie treningów biegowych, zastosowaniu fizykoterapii w celu przeciwzapalnym. Wraz z ustępowaniem bólu można wprowadzać spokojne ćwiczenia rozciągające i izometryczne oraz pracę na tkankach miękkich w celu rozluźnienia. Przy ustąpieniu dolegliwości  wprowadzamy ćwiczenia o małym natężeniu, oporowe , a na samym końcu trening biegowy.

ZESPÓŁ  PRZECIĄŻENIA PISZCZELI, GOLENI ( MTSS)

To nic innego jak przeciążenie lub mikrourazy w okolicy goleni, w wyniku braku odpowiedniej reakcji naprawczej  organizmu na czynniki uszkadzające. Dolegliwości pojawiają się w środkowej i dolnej  okolicy goleni. Jest to rozlany ból, pojawiający się podczas wysiłku fizycznego, obciążenia. W fazie ostrej ból może pojawiać się przy niewielkich obciążeniach lub w spoczynku. Natomiast w fazie przewlekłej ból pojawia się  na początku ćwiczeń i ulega rozproszeniu w trakcie treningu lub odpoczynku.

Leczenie polega na zastosowaniu terapii tkanek miękkich, Kinesiology Taping zmniejszający napięcie w obrębie goleni oraz modyfikacji treningu i techniki biegowej.

ZESPÓŁ ŚCIĘGNA ACHILESA

Jest to schorzenie niezwykle problematyczne dla biegaczy. Często trwa ono nawet do kilku lat i rzadko taki ból przechodzi samoistnie, wręcz nieleczony prowadzi do nasilenia dolegliwości, a w konsekwencji do zerwania ścięgna Achillesa.

Wyróżniamy TENDIOPATIE:

– OSTRE : związane są z urazem , a konsekwencją jest uszkodzenie ścięgna w różnym stopniu. Organizm przy takim uszkodzeniu reaguje stanem zapalnym , będącym pierwszą fazą leczenia. Następnie  jest proliferacja i dojrzewanie, które stanowią proces regeneracji uszkodzonej tkanki.

– PRZECIĄŻENIOWE: Dolegliwości narastają powoli i mało kiedy przyczyniają się do zaprzestania aktywności fizycznej.  Dolegliwości pojawiają się po przebudzeniu tzw. sztywność poranna ścięgna ,  w początkowej fazie treningu lub przy zmęczeniu. Ból zlokalizowany jest na przebiegu ścięgna i nie jest bólem przemieszczającym się. Takie przeciążone Ścięgno Achillesa nie ma swojej wytrzymałości  i bardziej jest podatne na dalsze uszkodzenia. Przeciążenie, inaczej niż przy uszkodzeniu ostrym, nie wywołuje reakcji zapalnej, czyli fazy naprawczej. W przypadku tendiopati przeciążeniowej  ważne jest zastosowanie m.in.  terapii manualnej , ćwiczeń ekscentrycznych (cykl utrzymywany minimum przez 3 m-ce), fali uderzeniowej, Kinesiology Taping , korekty pracy całego łańcucha kinematycznego w celu eliminacji błędnych nawyków w pracy stopy, miednicy.

ZAPALENIE ROZCIĘGNA PODESZWOWEGO

Ból narasta stopniowo  w okolicy przyśrodkowej stopy (piety) i ma związek z dłuższym staniem lub chodzeniem. Charakterystyczne są dolegliwości poranne lub po dłuższym spoczynku., które ustępują po pewnym czasie, Mogą natomiast  rozwinąć się w taki ból , który utrudni chodzenie. Wspomagająco wprowadza się fizykoterapie ( ultradźwięki czy jonoforezę)  w celu zmniejszenia dolegliwości bólowych. Po zmniejszeniu bólu przechodzimy do przywrócenia ruchomości i wzmocnieniu siły mięśniowej. Bardzo dobre efekty daje terapia manualna w celu zmniejszenia napięcia  w obrębie mięśni i stawów stopy, ćwiczenia  rozciągające mięsnie krótkie podeszwy, wzmocnienie rozcięgna (ćwiczenia siłowe mięśni stopy). Ostatnim elementem rehabilitacji jest analiza techniki chodu .

KONTUZJE U SPRINTERÓW

Dynamika i znaczne przyśpieszenie oraz uzyskiwanie dużych zakresów ruchu w stawach w czasie sprintu mogą wpływać uszkadzająco na tkankę mięśniową i ścięgna. Charakter dyscypliny prowadzi do mechanicznych uszkodzeń  i zwykle zawodnik odczuwa nagły silny ból w okolicy mięśnia/ ścięgna, który uniemożliwia dalszy bieg.  Do częstych urazów u sprinterów jest :

-uszkodzenia mięśni kulszowo- goleniowych szczególnie mm. dwugłowego uda;

– dolegliwości bólowe w obrębie tylnej strony uda i pośladka( często pochodzą od kręgosłupa lędźwiowego);

– ból pachwiny i wewnętrznej części uda;

– ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa;

– ból kolana, biodra;

– zespół tarcia pasma piszczelowo – biodrowego.

Nasi partnerzy

Facebook
Szybki kontakt
  • logo-bnb-2016
  • Centrum Rehabilitacji i Osteopatii
    Body Balance

    ul. Pawła Eluarda 7,
    54-019 Wrocław
    ul. Sienkiewicza 30B,
    50-335 Wrocław
    Pon. – Pt. 8:00 – 19.00

    Dane kontaktowe

    tel.: +48 71 712 02 02
    tel.: +48 728 147 544
    tel.: +48 728 847 222
    biuro@bodyandbalance.pl
  • Formularz kontaktowy

    Imię i nazwisko

    Adres email

    Treść wiadomości

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z RODO (Polityka RODO)